فواید و خواص سرکه طبیعی از زبان بزرگان دین

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله )در این رابطه می فرمایند :
«خداوند و ملائکه درود می فرستند بر سفره ای که در آن سرکه و نمک باشد».
 
سخنی کوتاه از فواید سلامتی استفاده از سرکه :
 
اغلب ما کم و بیش با خواص خرما و خواص سرکه آشنایی داریم و می دانیم که هر یک به تنهایی دارای فواید بی نظیری می باشند. حال باید بدانید که سرکه تهیه شده با خرما نیز دارای خاصیت های بی نظیری است که باعث محبوبیت این محصول شده است
 
 
1- افراد مبتلا به پوسیدگی لثه و نیز کسانی که دارای لثه های ضعیف می باشند، می توانند برای شست و شوی دهان از سرکه خرما رقیق شده با آب طی چندین نوبت در طول روز استفاده نمایند و لثه را با آن ماساژ دهند. این عمل باعث محکم شدن لثه می شود.
 
2-  افرادی که از بوی بد دهان، به دلیل پوسیدگی دندان رنج می برند، می توانند با انجام این عمل بوی بد دهانشان را تا حدودی از بین ببرند.
3- از جمله خواص دیگر سرکه خرما، تاثیر آن در بهبود و تسکین درد دندان است.
 
4- مصرف سرکه خرما ضمن اینکه به هضم غذا کمک می کند، معده را شست و شو داده و ضد عفونی کرده و نیز باکتری های مضر را از بین می برد.
5- سرکه خرما دارای طبیعت گرم می باشد و نیز ذهن را قوی می کند.
 
6- مصرف سرکه خرما برای کسانی که دچار ترش کردن معده می شوند بسیار مفید است. 
 
7- وقتی معده برای هضم غذا اسید ترشح می کند تا بتواند غذا را هضم کند، در برخی مواقع دریچه بین مری و معده یک طرفه می شود و به خوبی عمل نمی کند، در نتیجه اسید معده که نباید به مری ریخته شود به داخل مری می رود و اصطلاحاً ترش کردن گفته می شود؛ سرکه می تواند یک طرفه بودن دریچه بین معده و مری را تنظیم کرده و از رفلاکس اسید معده به داخل مری جلوگیری نماید. به طور کلی مصرف انواع سرکه، فواید و خواص زیادی دارند و در حدیثی آمده است که غذای خود را با نمک شروع کن و با سرکه ختم کن.
 
8- کنترل قند خون در افراد دیابتی
 
9- عفونت‌ها
 
10- استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود.
 
11-  اسید سیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر موادغذایی را آسان می‌کند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است.
 
12- – سرکه می ‌تواند باکتری‌های مضر سیستم گوارشی را از بین ببرد، بنابراین افرادی که در سیستم گوارش خود با مشکلاتی نظیر: یبوست، نفخ، اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجهند، می‌توانند با مصرف سرکه به رفع این مشکل بپردازند.
 
13- در صورتی سرکه می‌تواند در کاهش وزن تاثیرگذار باشد که فرد از رژیم غذایی مناسبی جهت کاهش وزن پیروی کند، در غیر این صورت سرکه تاثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.
 
14- بُخور سرکه ی رقیق شده در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی را که در اثر بدی هوای محیط، بخار حمام و زیادی صفرا باشد، معالجه می‌کند.
 
15- سرکه در درمان بوی عرق بدن، قارچ پا و ورم پا موثر است و می‌تواند در رفع احساس گرگرفتگی پاها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
 
16-  سرکه ضدعفونی‌کننده قوی است و می‌تواند به عملکرد سم‌زدایی کبد کمک کرده و صفرا را از بین ببرد.
 
17- دوام سرکه نامحدود است. حتی اگر بعد از مدتی کدر شود و رسوب کند، همچنان خاصیت دارد.
چه کسانی نباید سرکه بخورند
1- سرکه برای مبتلایان به ضعف اعصاب، درد مفاصل و زخم معده مضر است.
2- به این نکته توجه داشته باشید که افراد مبتلا به سنگ کلیه و همینطور کسانی که به درد های استخوانی دچار هستند، لازم است در مصرف سرکه احتیاط کنند.
نکته ای درباره ی سرکه های صنعتی
سرکه‌ی مصنوعی(صنعتی) در مقایسه با سرکه ی طبیعی، از خاصیت چندانی برخوردار نیست. رنگ اصلی این سرکه‌ها سفید بوده که با رنگ مصنوعی کاراملی، برخی از آنها را به رنگ سرکه‌های خانگی تبدیل می‌کنند.
در این سرکه‌ها برای افزایش ماندگاری، از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از سرکه‌های صنعتی برای تهیه انواع ترشی توصیه نمی‌شود. 
 
 
منابع: تبیان – آکاایران - جام جم 
aftabir.com 
 دنیای تغذیه  - دکتر محمد حسین صالحی سورمقی
دکتر محمد فصیحی دستجردی/متخصص بیماری های عفونی و محقق طب سنتی